25 aprilie 2024, 14:36

Navă de cercetare românească, în construcție la Giurgiu

În 7 octombrie, a avut loc la Giurgiu festivitatea de punere a chilei navei REXDAN. Cu această ocazie, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a primit „certificatul de naștere” al ambarcațiunii.

Aceasta va fi cea mai mare navă de cercetare și pasageri pentru voiaje de zi de pe apele interioare ale Uniunii Europene. Nava va dispune de nouă laboratoare moderne, în care își vor desfășura activitatea cadre didactice și cercetători din universitatea gălățeană, precum și cercetători internaționali.

Ambarcațiunea, care va acoperi 2.000 de km pe partea navigabilă a Dunării, va fi finalizată în ianuarie 2023. Finanțarea construcției și dotarea cu echipamente de cercetare de ultimă generație se realizează prin proiectul „Sistem integrat pentru cercetarea și monitorizarea complexă a mediului în aria fluviului Dunărea”, REXDAN, cofinanțat prin Programul Operațional Competitivitate. Valoarea totală a proiectului este de zece milioane de lei.

Prin acest proiect, se va crea o infrastructură de cercetare de excelență într-o direcție de cercetare interdisciplinară care urmează domeniul de specializare inteligentă: energie, mediu și schimbări climatice. Infrastructura proiectului va consta în două componente:

  1. o navă de cercetare
  2. un sistem fix de laboratoare complementare cu cele de pe nava de cercetare.

 

Se vor crea în total 18 laboratoare dispuse pe cele două componente.

Noutatea tehnică și științifică rezidă, printre altele, în:

  • activități de cercetare de excelență în cel mai larg bazin hidrografic din UE, cu integrarea metodologică a caracterizării calității ecosistemelor acvatice extinse;
  • abordarea complexă a factorilor chimici, fizici, biologici și de biodiversitate în algoritmi interdisciplinari calibrați statistic, care va conduce inclusiv la posibilitatea unor exprimări simple accesibile și nespecialiștilor, dar bazându-se pe un aparat științific redutabil și original;
  • sistemele fixe și mobile de observare permit monitorizarea unor parametri climatici (continuu) și a compoziției atmosferice (periodic), într-o zonă în care măsurătorile de această natură sunt sporadice sau inexistente.

 

Contractul pentru construirea navei REXDAN a fost câștigat de compania Shipyard ATG din Giurgiu. Noua navă va avea maximum 44 de metri lungime și va putea adăposti zece cercetatori, cinci membri ai echipajului și minimum 30 de pasageri în voiaje de scurtă durată.


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol