12 noiembrie 2024, 12:20

Unde se duc bateriile mașinilor electrice când se duc?

Până în 2030, UE speră că vor exista 30 de milioane de mașini electrice pe drumurile europene. În timp ce vehiculele electrice (EV) pot să nu emită dioxid de carbon, este îngrijorător ceea ce se întâmplă cu bateriile după ce mașinile respective ies din uz. În 10 până la 15 ani, când mașinile electrice vor ajunge în număr mare la sfârșitul vieții lor, va fi foarte important să avem o industrie de reciclare a bateriilor.

În timp ce majoritatea componentelor EV sunt la fel ca cele ale mașinilor convenționale, diferența mare este bateria. Bateriile tradiționale pe plumb-acid sunt reciclate pe scară largă, dar același lucru nu se poate spune pentru versiunile litiu-ion utilizate în mașinile electrice. Bateriile de la EV sunt mai mari și mai grele decât cele din mașinile obișnuite și sunt alcătuite din câteva sute de celule litiu-ion individuale, toate acestea necesitând dezmembrări. Conțin materiale periculoase și au o tendință de a exploda dacă sunt dezasamblate incorect.

În prezent, la nivel global, este foarte greu să obții cifre detaliate despre ce procentaj din bateriile litiu-ion sunt reciclate, dar valoarea pe care toată lumea o citează este de aproximativ 5%. În unele părți ale lumii, este considerabil mai puțin.

Propunerile recente din partea Uniunii Europene ar face ca furnizorii de vehicule electrice să fie responsabili de asigurarea faptului că produsele lor nu sunt pur și simplu abandonate la sfârșitul vieții lor. Nissan, de exemplu, reutilizează acum bateriile vechi din mașinile sale Leaf în vehiculele automate care livrează piese lucrătorilor din fabricile sale. Volkswagen face același lucru, dar și-a deschis recent și prima fabrică de reciclare, la Salzgitter, în Germania, și intenționează să recicleze până la 3.600 de sisteme de baterii pe an în timpul fazei pilot. Între timp, Renault își reciclează acum toate bateriile de la mașini electrice, deși, așa cum stau lucrurile acum, asta înseamnă doar câteva sute pe an.

În prezent, o mare parte din substanța unei baterii este redusă în timpul procesului de reciclare la ceea ce se numește masa neagră – un amestec de litiu, mangan, cobalt și nichel – care necesită o prelucrare suplimentară, consumatoare de energie, pentru a recupera materialele într-un formă utilizabilă. Demontarea manuală permite recuperarea eficientă a mai multor materiale, dar ridică probleme.

Foto: Volkswagen


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol