26 aprilie 2024, 16:11

Avioanele electrice, următoarea frontieră

Până acum, avioanele electrice n-au fost o preocupare importantă, din cauză că nu s-a găsit o soluție pentru baterii compacte și puternice. Iată însă că se fac pași mici, dar siguri, spre un viitor cu aparate de zbor comerciale alimentate cu electricitate. Înlocuirea micilor avioane regionale care funcționează cu combustibili fosili cu aeronave hibride sau electrice ar contribui la reducerea emisiilor de CO2 dăunătoare climatului. De asemenea, ar putea face călătoria cu avionul mai ușoară și mai ieftină pentru persoanele care locuiesc în orașe mici, care nu sunt deservite de marile companii aeriene.

Emisiile de CO2 din aviație au crescut rapid în ultimele două decenii, ajungând la aproximativ 2,8% dintre emisiile globale de CO2 provenite din arderea combustibililor fosili. Călătoriile aeriene cresc cu aproximativ 5% pe an (cu excepția perioadei de pandemie), iar companiile aeriene s-au străduit să-și reducă amprenta de carbon.

Acum, bateriile costă mai puțin și înmagazinează mai multă energie într-un pachet mai mic decât acum un deceniu, dar sunt încă prea grele pentru a permite avioanelor să zboare pe distanțe lungi sau să transporte încărcături mari. Cu toate acestea, ele funcționează în taxiuri aeriene, pentru curse scurte prin oraș sau către aeroport.

Aceste noi avioane electrice cu decolare și aterizare verticale (eVTOL) primesc multă atenție, dar nu vor fi disponibile pe scară largă până în jurul anului 2035. Dar, pentru distanțe medii de la 80 până la 800 de kilometri, aparatele hibride oferă o soluție practică, care poate fi gata în doar câțiva ani. UBS, banca de investiții elvețiană, prognozează o piață de 178 miliarde de dolari pentru avioanele hibrid-electrice.

Foto: ElectricFlyer, Wikimedia, CC BY-SA


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol