24 aprilie 2024, 21:10

Copiii români, „îngrijoraţi de calitatea aerului respirat”

Majoritatea copiilor din România (mai bine de două treimi) spun că sunt îngrijoraţi de calitatea aerului pe care-l respiră şi peste trei sferturi dintre ei se declară dispuşi să facă schimbări în viaţa lor pentru a reduce daunele aduse mediului, arată rezultatele unei analize sociologice realizate de organizaţia Salvaţi Copiii.

”În prezent, poluarea afectează stilul meu de viață. Nu mai respir aer curat, lacurile sunt pline de gunoaie și vremea este foarte schimbătoare. Vreau să trăiesc într-o țară în care oamenii să fie conștienți de importanța poluării și de efectele nocive pe care aceasta le are asupra noastră și să încerce să diminueze problemele care continuă să apară.” (Alexandra, 16 ani)

Potrivit studiului, cei mai mulți dintre copiii din România – 71% – sunt interesați de problemele de mediu, două treimi consideră că este ușor să aleagă soluții ecologice în viața de zi cu zi (68%) și că sunt în măsură să influențeze politicienii pentru a preveni și reduce problemele climatice și de mediu (65%). Totuși, mai puțin de jumătate dintre copii consideră că primesc suficiente informații despre probleme climatice și de mediu la școală (42%).

În ceea ce privește percepția asupra autorităților, România este percepută de copii ca fiind mai puțin responsabilă decât alte țări în lupta împotriva schimbărilor climatice, o cotă mică de încredere fiind acordată politicienilor: doar 30% dintre copii consideră că politicienii pot preveni și reduce problemele climatice și de mediu.

Principalul subiect de interes este poluarea aerului (64%), pentru care se înregistrează cel mai înalt nivel de cunoștințe deja deținut. Defrișarea este principala problemă pentru care copiii doresc ca guvernul român să ia măsuri imediate (32%). Urmează deșertificarea, încălzirea globală și risipa de alimente.

Cu toate că nivelul cel mai înalt de informații (47% din eșantionul total) se înregistrează în cazul poluării aerului, majoritatea copiilor (54%) consideră că au puține sau deloc informații despre refugiații climatici. Reciclarea și poluarea cu plastic au, de asemenea, niveluri ridicate de informații (respectiv 36% și respectiv 31%).

De unde au copiii informații despre schimbările climatice

• Școala este principalul loc de învățare despre mediu și climă, 76% dintre copii aleg această opțiune. Cercetarea indică faptul că cu cât școala oferă mai multe informații, cu atât crește preocuparea copiilor pentru toate probleme de mediu.
• 41% dintre copii acordă un rol de informare rețelelor sociale.
• Jumătate dintre copiii români (49%) declară că au participat la cursuri de educație ecologică
la școala lor, iar 83% dintre ei doresc să participe la astfel de cursuri.
• Fetele sunt cu 10% mai dornice să învețe la școală decât băieții.
• 10% dintre copii spun că au existat situații în care s-au simțit jigniți sau ridiculizați de către adulți din cauza implicării lor în protecția mediului, iar 15% de către colegi/grupuri de colegi.

Raportul realizat de Salvați Copiii România este completat cu constatările și recomandările organizației internaționale Save the Children privind acțiunile necesare, pentru ca guvernele lumii să recunoască faptul că această criză climatică reprezintă o nedreptate intergenerațională gravă și o amenințare acută la drepturile, bunăstarea și oportunitățile copiilor, acum și în viitor.

Fișa tehnică a cercetării: datele au fost culese în perioada 5-26 aprilie 2021 pe un eșantion de copii reprezentativ la nivel național cu un volum de 1.004 respondenți cu vârste cuprinde între 8 și 17 ani împliniți, atât din mediul urban cât și din mediul rural.


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol