27 aprilie 2024, 3:57

Berlin: o inițiativă cetățenească cere mai puține mașini pe străzi

O inițiativă cetățenească care solicită interzicerea utilizării mașinilor private în centrul Berlinului ar crea cea mai mare zonă urbană fără mașini din lume. Grupul Berlin Autofrei a făcut primul pas într-un proces cunoscut sub numele de referendum popular, înaintând o petiție cu peste 50.000 de semnături care solicită interzicerea acoperirii cu mașini a zonei de 88 km pătrați înconjurată de „inelul S-Bahn”, o suprafață aproximativ egală ca dimensiune cu toate cartierele din zonele 1 și 2 din Londra.

Oamenii care depind de mașini pentru afaceri sau pentru că au mobilitate redusă vor fi scutiți, la fel ca serviciile de urgență, de această interzicere. Toți ceilalți ar fi autorizați să facă până la 12 călătorii cu o mașină închiriată pe an – în caz că trebuie să se mute și să transporte mobila din casă, de exemplu.

„Am avea nevoie ca aproximativ jumătate dintre mașini să fie electrice anul viitor, pentru a îndeplini obiectivele proprii ale guvernului federal privind emisiile de la transport. Este clar că asta nu se va întâmpla – în prezent, doar 1,3% dintre vehiculele din Germania sunt electrice. Așadar, singura soluție este de a reduce numărul mașinilor”, a spus Nik Kaestner, din partea campaniei de strângere de semnături.

Un raport din 2014, comandat de parlamentul regional din Berlin, a constatat că 58% din spațiul de circulație era dedicat mașinilor, chiar dacă doar o treime dintre călătoriile pe străzile din Berlin (și doar 17% în ringul S-Bahn) se făceau cu mașina. Doar 3% au fost rezervate pentru biciclete, care au reprezentat 15% din călătorii (18% în interiorul ringului). Mașinile parcate au ocupat 17 km pătrați. În total, de aproape 20 de ori mai mult spațiu a fost dedicat mașinilor decât bicicletelor, într-unul dintre cele mai renumite orașe europene pentru ciclism. Trei sferturi dintre decesele rutiere sunt în rândul pietonilor sau bicicliștilor.

Campaniile anti-auto din Europa au avut un succes foarte limitat, dar Berlin Autofrei s-ar putea dovedi diferit. Campania folosește o formă specială de democrație directă consacrată în constituția germană. Un alt referendum popular a condus la recentul vot important pentru exproprierea a mii de case de la cei mai mari proprietari din Berlin.

În prima etapă a unui proces format din trei părți:

  1. un grup trebuie să colecteze semnăturile a 20.000 de cetățeni în favoarea unei modificări propuse de lege într-un interval de timp dat;
  2. în a doua etapă, trebuie colectate 170.000 de semnături;
  3. dacă guvernul refuză să pună în aplicare legea după aceste două etape, întrebarea este supusă unui vot public.

 

După ce au colectat 50.333 de semnături în prima etapă, militanții se simt încrezători. O inițiativă de referendum anterioară care solicita o lege a mobilității prietenoasă cu bicicliștii nu a trebuit niciodată să se supună unui vot public, deoarece guvernul a adoptat legea propusă după etapa a doua a procesului.

Foto: The Guardian


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol