27 septembrie 2022, 7:40

Atlasul European al Mobilității 2021: preocupări pentru transport mai „verde” în toate sectoarele

Atlasul European al Mobilității 2021 încearcă să contribuie la eforturile către o mobilitate durabilă și echitabilă în Europa. El acoperă o multitudine de aspecte legate de transport, bazându-se pe cercetări bazate pe dovezi și pe soluții de mobilitate tangibile de pe întregul continent.


Transporturile aeriene

Aviația este modul de transport cu cel mai mare impact climatic, dar reprezintă doar 2% din emisiile globale de carbon. Cu toate acestea, acest lucru omite mai mulți factori cheie. De exemplu, din cauza emisiilor de zbor care au loc la altitudine, impactul global al aviației asupra climei este mult mai puternic, în funcție de altitudine, distanță, kerosen și tipul de aeronavă. Prin urmare, se estimează că aviația este responsabilă pentru 5-8% din impactul climatic global. Dacă nu sunt atenuate, se așteaptă ca emisiile din aviație să se dubleze cel puțin până în 2050 și, astfel, să consume până la un sfert din bugetul global de carbon într-un scenariu de 1,5 grade în plus la încălzirea globală.

Prin utilizarea unei tehnologii mai bune în noile aeronave, industria urmărește creșteri de eficiență a combustibilului de aproximativ 1,5%. Schimbările pas cu pas în tehnologia aviației sunt incerte. De exemplu, nu există încă o opțiune viabilă pentru avioanele comerciale electrice, deoarece bateriile cântăresc pur și simplu prea mult.

Prin urmare, o soluție propusă este schimbarea combustibililor: biocombustibilii sunt tot mai mult folosiți, uleiul de palmier fiind cea mai ieftină și mai ușoară opțiune. Totuși, acest lucru ridică problema defrișărilor accelerate, a pierderii biodiversității și a încălcărilor drepturilor omului.

Cealaltă alternativă ar putea fi combustibilul sintetic fabricat din electricitate. Deși acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic, problema constă în aprovizionarea cu energie: dacă toate avioanele care operează în prezent ar zbura cu e-combustibili, acest lucru ar consuma mai mult decât sursa de energie electrică regenerabilă existentă în lume, fără a lăsa nimic pentru alte sectoare.


Automobilele

Consecințele negative ale motorizării în masă sunt evidente pentru mediu și sănătate. Reglementările mai stricte provocate de schimbările climatice și poluarea aerului sunt destinate să stimuleze producătorii să construiască mașini care emit mai puțini poluanți și gaze cu efect de seră. Trecerea la mașinile cu emisii zero nu este necesară doar din perspectiva climatului, ci este și un imperativ economic.

Numeroase țări stabilesc standarde de emisii din ce în ce mai stricte pentru autoturisme, introducând cote electrice sau intenționând să interzică vânzarea motoarelor cu combustie internă pe piețele lor. Diferite țări din UE au anunțat deja planuri de a elimina treptat mașinile noi cu motoare cu combustie internă între 2025 și 2040.

Dacă producătorii auto europeni nu se ridică la nivelul provocărilor, vor pierde cota de piață. Dintre cele mai bine vândute 20 de modele de mașini electrice la nivel mondial, doar patru provin de la producători europeni. Investițiile în domeniile viitorului sunt imperative pentru ca Europa să beneficieze de transformarea automobilului și ca industria să rămână de succes, în special în ceea ce privește mobilitatea cu emisii zero și inteligența artificială.


Transportul naval

Sectorul de transport maritim nu este acoperit de Acordul de la Paris din 2015. Chiar și așa, Acordul de la Paris conține obiective neobligatorii pentru reducerea emisiilor brute anuale de gaze cu efect de seră (GES) cu cel puțin 50% până în 2050 față de 2008. În plus, noul plafon global de emisii de sulf de 0,5% care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020 se va aplica la aproximativ 70.000 de nave din întreaga lume.

Aspectele pozitive ale transportului maritim includ „ecologizarea” manipulării în porturi, prin reducerea GES. Multe autorități portuare mari întreprind în prezent proiecte pentru îmbunătățirea echipamentelor și tehnicilor de manipulare a mărfurilor. De la țărm la navă, se oferă navelor aflate în port posibilitatea de a opri motoarele cu combustibili fosili și de a folosi echipamente cu electricitate de pe uscat. Arderea țițeiului pentru a menține funcționarea sistemelor navelor a fost interzisă în majoritatea porturilor europene.


Bicicleta

În 2015, navetiștii au petrecut în medie între 45 (Paris) și 101 (Londra) ore în aglomerație. Mai mult, 70% din emisiile din transport provin din transportul rutier. O soluție alternativă la aceste probleme este bicicleta, o alternativă neutră în materie de carbon și accesibilă, care poate fi ușor combinată cu alte moduri de transport.

Industria europeană a bicicletelor este activă în 23 din cele 27 de state membre ale UE și se compune din aproximativ 900 de întreprinderi mici și mijlocii care angajează direct și indirect 120.000 de lucrători și investesc mai mult de un miliard de euro anual în cercetare și dezvoltare. Această industrie vinde anual aproximativ 20 de milioane de biciclete.

În anul 2019, vânzările de biciclete electronice asistate cu pedale au ajuns la 3,4 milioane. Până în 2030, se așteaptă ca piața să crească la 13,5 milioane de unități vândute anual. Acest lucru arată o creștere extraordinară a industriei bicicletelor, crescând de la o cifră de afaceri anuală de aproximativ cinci miliarde de euro în urmă cu 20 de ani, la aproape 14 miliarde de euro în 2019.


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol