19 aprilie 2024, 16:17

Transporturi maritime industriale: japonezii cu electricitate, danezii cu metanol

Transporturile maritime industriale devin treptat mai sustenabile, prin folosirea de metode de propulsie care exclud combustibilii fosili.

Tancul petrolier… pe baterii

Corvus Energy a fost selectat de proiectul japonez e5 pentru a furniza puterea bateriilor pentru un sistem de propulsie care urmează să fie proiectat de Kawasaki Heavy Industries, pentru un tanc petrolier de coastă care va fi lansată în curând, prima de acest gen. Nava în sine va fi construită și condusă de Asahi Tanker Co., Ltd. din Tokyo și va fi numită, cel puțin inițial, Cisterna e5. Data lansării este anul viitor și va reprezenta prima cisternă complet electrică care va fi utilizată în scopuri comerciale. Același grup intenționează să mai lanseze o navă asemănătoare în 2024.

Petrolierele sunt de toate dimensiunile datorită rolurilor lor diferite. Petrolierele de coastă sunt mai mici decât petrolierele gigant care traversează oceanele și sunt folosite pentru a transporta mărfuri, în general petrol sau gaze, în diferite porturi din aceeași țară sau într-o altă țară din apropiere. Noul petrolier electric e5 va fi, în mod ironic, folosit pentru a transporta combustibil fosil la navele din și în jurul portului Tokyo.

E5 va avea 62 metri lungime și aproximativ 499 de tone. Planurile prevăd baterii duble litiu-ion Orca ESS de 1.740 kWh pentru a furniza energia navei. Bateriile sunt menite să aibă o capacitate de 3,5 MWh. Propulsoarele duale azimutale de 300KW vor împinge nava cu aproximativ 10 km/h. Nava va fi mult mai curată decât cele care funcționează cu motorină și va fi mult mai silențioasă. Motoarele electrice vor produce, de asemenea, mult mai puține vibrații, făcând călătoriile la bord confortabile pentru echipaj. Nava ar putea fi utilizată și în caz de urgență sau dezastre naturale, ca sursă de energie pentru alte mașini sau nave.

Vas de containere neutru carbonic

Grupul danez A.P. Moller-Maersk va avea primul vas de containere neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2023, cu șapte ani înaintea planului. Devansarea intervine deoarece cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume este supusă unei presiuni crescânde pentru a reduce emisiile. Nava de dimensiuni medii va fi capabilă să transporte 2.000 de containere de șase metri lungime fiecare și va fi alimentată cu metanol. Maersk se va asigura, de asemenea, că toate navele noi comandate de acum vor putea funcționa cu combustibili neutri în carbon.

Foto: Maersk

Transportul de containere este unul dintre cele mai dificile sectoare de decarbonizat, deoarece opțiuni precum bateriile electrice nu funcționează pentru navele care trebuie să parcurgă mii de kilometri fără oprire. În acest moment, majoritatea navelor-containere sunt alimentate cu păcură, un produs gros și poluant rămas la sfârșitul procesului de rafinare a petrolului. Maersk are ca obiectiv să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050 și acest lucru ar necesita ca primele nave fără dioxid de carbon să fie operaționale până în 2030.

Metanolul este un produs cu gaz natural mai curat și mai puțin emițător de carbon. Maersk vrea să adopte fie e-metanolul (produs folosind energie regenerabilă), fie bio-metanolul.


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol