13 octombrie 2024, 19:51

Cumpăratul de haine second-hand nu e atât de eco precum credeam

Oamenii de știință, ecologiștii și planificatorii urbani au realizat de-a lungul anilor că unele practici durabile la modă ar putea fi de fapt dăunătoare pentru persoanele marginalizate și pentru mediu. În 2019, aproximativ 40% dintre cei din generația Z cumpărau la mâna a doua, comparativ cu mai puțin de 30% în 2016, potrivit unui raport realizat de ThredUp.

În ultimii 50 de ani, industria hainelor a suferit o transformare destul de extremă. Oamenii obișnuiau să facă cumpărături când schimbau dimensiunile, locurile de muncă și climatul. Dar, odată cu boom-ul modei rapide din anii 1980, cumpărăturile au devenit mai puțin legate de necesitate și mai mult de urmărirea tendințelor.

În 2018, lumea a produs peste 17 milioane de tone de textile, potrivit Agenției pentru Protecția Mediului din SUA, comparativ cu doar aproximativ două milioane în urmă cu 50 de ani. Din acea grămadă masivă, 11,3 milioane de tone au ajuns la gunoi.

Iubitorii de modă s-ar putea gândi că, dacă nu mai cumpără de la magazine mari, ci de la centre second-hand, ajută la construirea unui viitor durabil. Dar nu este așa. În unele cazuri, însăși existența magazinelor economice ne poate da un sentiment fals de nevinovăție. Ne putem schimba întreaga garderobă ducând la un magazin second-hand ceea ce nu vrem, cu speranța că va fi bine folosit. În loc să cumpărăm mai puțin, cumpărăm mai mult și donăm mai mult.

Volumul de haine este atât de mare, încât doar o felie mică ajunge în magazinele economice. În SUA, din punga cu donații, numai în jur de 10-20% vor fi afișate la raft. Restul de 80% sunt expediate în alte țări, cum ar fi Polonia, Pakistan și Kenya sau transformate în zdrențe sau fibre post-consum. Reciclarea textilelor este însă o sarcină care consumă multă energie.

Una dintre cele mai radicale modalități de a lupta împotriva acestor sisteme este de a „cumpăra” mai întâi ce ai în propriul dulap și de a-ți asuma povara reparării sau reciclării pieselor pe care le ai sau pe care nu le-ai purtat, înainte de a păși într-un magazin. Când intrați într-un magazin, este important să vă întrebați de ce doriți produsul, dacă aveți cu adevărat nevoie de el și, de asemenea, cine mai folosește magazinul. Pentru că există o mare diferență între magazinele Armatei Salvării și buticurile de epocă.

Foto: Lionel Allorge, Wikimedia, CC BY-SA


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol