19 martie 2024, 8:41

Sarea aruncată pe drumuri iarna este eficientă, dar dăunează mediului

Tonele de sare aruncate pe drumuri fac condusul automobilului pe timp de iarnă mai sigur, dar are consecințe dăunătoare asupra mediului și sănătății.

Pe măsură ce zăpada și gheața se topesc pe drumuri, sarea se infiltrează în sol, în lacuri și pâraie, în unele cazuri contaminând rezervoarele de apă potabilă și fântânile. Sarea a ucis sau a pus în pericol fauna sălbatică din ecosistemele de apă dulce și a ridicat nivelul de clorură, toxic pentru pești, insecte și amfibieni.

Bill Hintz, profesor asistent la departamentul de științe ale mediului de la Universitatea din Toledo, este autorul principal al unei lucrări recente de cercetare pe acest subiect, publicată în jurnalul științific Frontiers in Ecology and the Environment.

Impact serios asupra faunei

Sarea rutieră este un poluant de mediu. Ea a fost folosită pentru dezghețarea drumurilor din SUA încă din anii 1930, iar utilizarea ei în toată țara s-a triplat în ultimii 50 de ani. Peste 20 de milioane de tone metrice de sare sunt turnate pe drumurile din SUA în fiecare iarnă, potrivit unei estimări a Institutului Cary de Studii Ecosisteme din New York, iar costurile de mediu sunt în creștere.

Cu toate acestea, s-a făcut puțin pentru a aborda impactul asupra mediului al sării rutiere, deoarece este ieftină și eficientă. Prin scăderea temperaturii de îngheț a apei, sarea împiedică zăpada să se transforme în gheață și topește gheața care este deja acolo. Sarea pentru drumuri este făcută din clorură de sodiu, aceeași substanță chimică găsită în sarea de masă. Din toată sarea consumată în SUA, aproximativ 43% este folosită pentru dezghețarea căilor rutiere.

Există consecințe și pentru fauna sălbatică: nivelurile ridicate de salinitate în ecosistemele de apă dulce au provocat deja o reducere a abundenței faunei și a organismelor de apă dulce și o reducere a puterii lor de reproducere.

Deși nu există o soluție perfectă pentru această problemă, există alternative care pot reduce semnificativ consumul de sare fără a compromite siguranța șoferului. O metodă implică tratarea drumurilor înainte de precipitații cu o soluție de saramură, ceea ce poate duce la o reducere cu 75% a cantității de sare folosită, menținând drumurile la fel de sigure.


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

Comentariile sunt oprite pentru acest articol