20 aprilie 2024, 5:17

DNA, sesizata pentru afacerea gunoaielor. Doi primari din Capitala, direct vizati

Se anunta probleme destul de mari pentru doi dintre cei mai importanti primari ai Capitalei. Si nu orice fel de probleme, ci unele de natura penala. Procurorii au fost deja pusi in garda de catre Asociatia pentru monitorizare prospectie mediu si ecologie

 

Concret, ne referim la primarul Sectorului 3 Robert Negoita si primarul Sectorului 5 Cristian Popescu Piedone. La Directia Nationala Anticoruptie, precum si la alte institutii ale statului – cum ar fi Ministerul Mediului, Garda de Mediu, Inspectoratul General al Romaniei sau Presedintia Romaniei – a fost depusa o sesizare din partea Asociatiei pentru Monitorizare Prospectie Mediu si Ecologie (AMPME), sesizare care priveste ceea ce Editia Verde a denumit in articolele precedente ca fiind “afacerea gunoaielor”. Mai exact, este vorba despre modul in care gunoaiele produse in cele doua sectoare ajung sa fie depozitate in alte localitati, prin intermediul unor societati comerciale, in pofida faptului ca problema depozitarii deseurilor nu este in atributiile edililor de sectoare, ci in competenta primarului general al Capitalei. 

“Sesizare prin care va aduc la cunostinta transportul ilegal al deseurilor produse in Municipiul Bucuresti, precum si incalcarea prevederilor legale si a principiilor specifice serviciilor de salubrizare prin activitatea desfasurata de Vitalia Servicii pentru Mediu – Tratarea Deseurilor SRL, SD3 Salubrizare si Deszapezire S3 SRL, Salubrizare Fapte 5 SA, Consiliul Local al Sectorului 3 si Consiliul Local al Sectorului 5”, se mentioneaza in preambulul sesizarii formulate de Asociatia pentru Monitorizare Prospectie Mediu si Ecologie. 

 

Grup infractional organizat, abuz in serviciu si fals

 

Concret, sesizarea priveste, asa cum afirmam putin mai sus, modul in care gunoaiele din Sectorul 3 si Sectorul 5 al Capitalei sunt transportate si depozitate in alte localitati, desi niciunul dintre primarii de sector nu au in atributii depozitarea deseurilor, competenta care revine primarului general al Capitalei. Mai mult, aceasta modalitate de depozitare a deseurilor fara niciun fel de control poate provoca dezastre ecologice de proportii, asa cum s-a intamplat spre exemplu in localitatea Ulmeni din judetul Calarasi, acolo unde ajungeau gunoaiele locuitorilor din Sectorul 3 al Capitalei. 

In ceea ce priveste posibilele infractiuni denuntate in respectiva sesizare, acestea sunt de constituire de grup infractional organizat, abuz in serviciu sau fals.

Astfel, Asociatia pentru Monitorizare Prospectie Mediu si Ecologie (AMPME) sustine ca “la acest moment, desi nu sunt indeplinite conditiile legale, Vitalia Servicii pentru Mediu – Tratarea Deseurilor SRL accepta la depozitare deseuri provenite de pe raza Sectorului 3 si 5 al Municipiului Bucuresti, asa cum rezulta din Hotararea Consiliului Local Sector 3 nr. 431/26.11.2020 si din Hotararea Consiliului Local Sector 3 nr. 449/23.12.2020”

Concret, AMPME arata ca: 

“Depozitarea deseurilor provenite de pe raza Sectorului 3 si Sectorului 5 a Municipiului Bucuresti la Depozitul conform Boldesti-Scaieni se face cu incalcarea flagranta a dispozitiilor legale, dat fiind ca: 

  1. Consiliul Local al Sectorului 3 si Consiliul Local al Sectorului 5 nu au competenta legala de a aproba incheierea contractelor de depozitare a deseurilor provenite de pe raza Sectorului 3, respectiv a Sectorului 5, aceasta competenta revenind doar Municipiului Bucuresti conform art. IV din Legea nr. 99/2014;
  2. Contractul de delegare a gestiunii serviciului de depozitare a deseurilor provenite de pe raza Sectorului 3 se putea incheia doar in urma desfasurarii procedurilor de atribuire reglementate de Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016 si Legea nr. 100/2016, nu prin incredintare directa si doar cu o autoritate publica locala competenta – in cazul nostru Municipiul Bucuresti, si nu cu o societate comerciala care desfasoara activitatea de salubrizare in baza unei hotarari de dare in administrare. 
  3. Depozitarea se face cu incalcarea prevederilor in conditiile asociate Licentei ANRSC nr. 3860/20.09.2016. In acest sens, trebuie precizat faptul ca detinerea licentei ANRSC pentru prestarea serviciilor de utilitati publice, in particular, pentru activitatea de depozitare a deseurilor municipale, este o conditie obligatorie, indiferent de modalitatea de gestiune a serviciilor adoptata la nivelul autoritatilor administratiei publice locale, precum si de statutul juridic, forma de organizare, natura capitalului, tipul de proprietate ori tara de origine din Uniunea Europeana ale operatorilor. In acest sens, potrivit prevederilor art. 21 alin. (1) din HG nr. 745 din 11 iulie 2007 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea licentelor in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice, in vederea acordarii licentei unei persoane juridice romane care presteaza un serviciu/o activitate de utilitati publice din sfera de reglementare a ANRSC, aceasta trebuie sa depuna la autoritatea nationala de reglementare, printre alte documente, si o copie a contractului/contractelor de delegare a gestiunii serviciului incheiat/incheiate cu autoritatile administratiei publice locale, in cazul gestiunii delegate.
  4. Depozitarea se face cu incalcarea prevederilor AIM 17/2017 care prevede doar depozitarea deseurilor provenite de pe raza UAT Prahova”.

 

Pericol major: dezastru ecologic fara precedent

 

In acest context, Asociatia pentru Monitorizare Prospectie Mediu si Ecologie atrage atentia ca “actionand in afara legii si contrar legii, activitatea de depozitare a deseurilor provenite de pe raza Municipiului Bucuresti la Depozitul conform Boldesti Scaieni risca a fi scapata de sub control, cu consecinte negative asupra mediului, in conditiile in care deseurile depozitate nu sunt constituite doar din deseuri nepericuloase, ci si deseuri menajere si spitalicesti care genereaza levigat, namoluri de la statii de epurare si slamuri petroliere, deseuri industrial care produc un dezastru ecologic fara precedent, o contaminare ireversibila a zonei si o poluare permanenta”.

“Lipsa unei reactii ferme si rapide din partea autoritatilor competente in domeniul protectiei mediului ar putea avea drept consecinta repetarea dezastrului ecologic de la Ulmeni-Calarasi, cu consecinte ireversibile pentru mediu si pentru sanatatea locuitorilor din zona”, subliniaza AMPME.

 

punctul  de vedere expus mai sus apartine Asociatiei pentru Monitorizare Prospectie Mediu si Ecologie –  puteti citi integral sesizarea aici:

 

22_Sesizare Vitalia SD3 Fapte 5

 

sursa foto: www.mandri.ro


Comentariile sunt oprite pentru acest articol