9 octombrie 2024, 23:00

Batmobilul, viitorul mașinilor solare?

Aptera Motors, o companie din California, lansează prima mașină solară produsă în serie în acest an. Este un vehicul electric cu trei roți, ultra-aerodinamic, acoperit pe 34 de metri pătrați de celule solare. Mașina este atât de eficientă încât, într-o zi senină, aceste celule singure ar putea furniza suficientă energie pentru a conduce aproximativ 64 de kilometri, adică mai mult de două ori decât distanța navetei medii a americanilor.

Mașina trebuie să fie supusă testelor de siguranță înainte ca firma să poată începe distribuția, lucru pe care speră să-l facă până la sfârșitul acestui an. Însă nu este clar dacă oamenii vor dori să cumpere ceva care arată ca o încrucișare între Batmobile și un gândac imens.

Arderea benzinei nu este un mod foarte eficient de a călători: până la patru cincimi din energia produsă de un motor cu ardere internă se pierde prin rezistența la vânt sau este consumată de pompele de combustibil și alte componente. Vehiculele complet electrice au performanțe mult mai bune, dar încă nu sunt perfecte. Aproximativ zece la sută din energia care intră în ele se pierde prin transformarea curentului alternativ din rețeaua electrică în curent continuu pentru baterie. Ineficiențele sistemului de acționare consumă încă 20%, iar mașina trebuie să rezolve în continuare rezistența la vânt și fricțiunea, prin intermediul sistemelor de frânare regenerativă.

Ușoară și eficientă

Aptera este conceput pentru a elimina cât mai puține deșeuri posibil. Creatorii săi spun că mașina este de 13 ori mai eficientă decât o camionetă cu motor și de patru ori mai eficientă decât un vehicul electric mediu. Cel puțin 90 la sută din puterea produsă de panourile solare ale automobilului Aptera se îndreaptă spre deplasarea vehiculului.

Caroseria vehiculului – curbată la nas, largă de-a lungul laturilor și conică spre portbagaj – este construită ca un avion mic și rapid. Acest lucru reduce rezistența sau forța aerului care curge împotriva mișcării vehiculului. „Trenul de aterizare” al lui Aptera seamănă cu pântecele unui delfin, lucru care servește la reducerea rezistenței la aer.

Inginerii au testat cel puțin zece tipuri de anvelope pentru a o găsi pe aceea cu cea mai mică „rezistență la rulare” (fricțiunea care provine de la roți contra solului). De asemenea, au optat pentru proiectarea mașinii cu trei anvelope, în loc de patru, eliminând un punct de contact în care energia poate fi pierdută. Deoarece mașinile mai ușoare necesită mai puțină energie pentru a se deplasa, Aptera este construit din compozit de carbon ultra-ușor și fibră de sticlă. Forma sa arcuită, care imită fizica cojii de ou, îl menține puternic ca oțelul. Unele dintre piesele sale pot fi produse la o imprimantă 3D, reducând costurile.

În interiorul vehiculului, căldura este eliminată automat în timp ce este parcată, reducând sarcina aparatului de aer condiționat. Componentele electronice sunt construite cu fire care oferă cea mai mică rezistență, LED-uri ultra-eficiente și afișaje cu consum redus și „mod de repaus” pentru ecranul principal. Toate acestea se adaugă la o mașină care necesită foarte puțin combustibil. Aptera folosește doar 100 Wh de energie pe 1,6 km (cam cât consumă un computer desktop în 30 de minute).

Aptera poate fi reîncărcat în același mod în care este alimentat un vehicul electric standard – prin simpla conectare la priză. Eficiența sa extremă înseamnă că mașina poate parcurge 240 km după doar 15 minute de încărcare.

 


Creator flexibil de conținut, comunicator cu experiență jurnalistică și cunoscător al tehnologiilor digitale. Detalii pe blog-ul personal și pe LinkedIn.

Comentariile sunt oprite pentru acest articol