26 septembrie 2022, 14:36

Afacerea deseurilor

Intr-o capitala sufocata de mizerie, trafic si poluare o adevărată bătălie se da pe gunoaiele produse de bucuresteni. Poate părea o nebunie la prima vedere, însă aceasta este realitatea. Iar asta intrucat gunoaiele reprezinta o afacere de zeci sau chiar sute de milioane de euro, așa cum se întâmplă de altfel și în alte state, unde aceasta piata este un magnet inclusiv pentru cele mai puternice mafii

Lucruri extrem de interesante s-au întâmplat în ultimele saptamani la Primăria Sectorului 3, condusă de edilul Robert Negoita, abia reinstalat în funcție. Acuzat public de-a lungul timpului de încălcarea legii în domeniul gestionarii deseurilor, infractiuni de mediu si cheltuirea abuziva a banilor publici incredintati de cetateni, primarul Robert Negoiță a finalizat anul 2020 cu o decizie controversată.

Concret, Consiliul Local al Sectorului 3 a adoptat la finele lunii noiembrie 2020 Hotararea nr. 431/26.11.2020, publicată pe 03.12.2020, prin care acorda mandat președintelui Consiliului de Administrație al societății SD3 Salubritate si Deszapezire în vederea încheierii de contracte cadru de prestări servicii de eliminare prin depozitare a deșeurilor cu societățile IRIDEX GROUP SRL, ECO SUD S.A. și VITALIA SERVICII PENTRU MEDIU TRATAREA DEsEURILOR SRL. 

Mai exact, Hotararea 431/26.11.2020 (anexată la finalul articolului) contine un singur articol care prevede următoarele: 

“Art. 1. Se acorda un mandat președintelui Consiliului de Administrație al societății SD 3 Salubritate si Deszapezire S3 SRL in vederea încheierii de contracte cadru de prestări servicii de eliminare prin depozitare a deșeurilor cu doua societati: 

  1. a) societatea IRIDEX GROUP SRL (la prețul de 99,80 lei pe tonă fără TVA la care se adaugă taxa pentru economia circulara de 80 de lei pe tonă fără TVA) și 
  2. b) societatea VITALIA SERVICII PENTRU MEDIU TRATAREA DESEURILOR SRL (la prețul de 99,81 lei pe tonă fără TVA la care se adaugă taxa pentru economia circulara de 80 lei pe tonă fără TVA), cu respectarea prevederilor legale incidente aflate în vigoare”. 

 

La nici o luna de la aceasta hotarare, Consiliul Local Sector 3 a adoptat o noua hotărâre – Hotararea nr. 449 din 23.12.2020 – prin care se aprobă prelungirea cu un an a contractului încheiat între SD3 si societățile menționate (de asemenea, hotararea este anexată la finalul articolului):

 

“Art. 1. Se aprobă prelungirea cu un an a contractului încheiat între societatea SD 3 Salubritate si Deszapezire si societatea Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deseurilor SRL, avand ca obiect depozitarea si tratarea, conform prevederilor legale in vigoare, a deșeurilor rezultate din procesul de sortare mecanică transportate/aduse de către beneficiar sau în numele acestuia la Rampa Ecologica Boldesti-Scaeni, cu respectarea prevederilor legale incidente aflate în vigoare.

Art. 2. (1) – Se aprobă prelungirea cu un an a contractului încheiat între societatea SD 3 Salubritate si Deszapezire S 3 SRL si societatea Iridex Group SRL, avand ca obiect eliminarea prin depozitare a deseurilor, cu respectarea prevederilor legale incidente aflate in vigoare. 

(2) Se aproba modificarea prețului de la 99,80 lei pe tonă fără TVA la care se adauga taxa pentru economia circulara de 80 de lei pe tonă fără TVA valabil până la 31.12.2020, la 105 lei pe tonă fără TVA la care se adaugă taxa pentru economia circulara de 80 lei pe tonă fără TVA incepand de la 01.01.2021”. 

 

Depozitarea deșeurilor este de competenta primarului general, nu a primariilor de sector

 

Problema este ca depozitarea deșeurilor este in competenta primarului general al Capitalei, nicidecum în in competenta primariilor de sector care se ocupă doar de gestionarea serviciilor de salubritate. Se prevede acest lucru cat se poate de clar in Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităților, modificata prin Legea nr. 99 din 4 iulie 2014: 

 

“(1) Prin derogare de la prevederile art. 81 alin. (3) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificările şi completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 81 alin. (4) din aceeaşi lege, autoritățile deliberative ale sectoarelor municipiului Bucureşti au competente exclusive in ceea ce priveşte înființarea, organizarea, atribuirea şi derularea activităților serviciului de salubrizare, cu excepția activităților care sunt în competenta unității administrativ-teritoriale a municipiului Bucureşti, respectiv de dezinsectie, dezinfectie, deratizare, de organizare a prelucrării, neutralizării şi valorificării materiale şi energetice a deşeurilor, de organizare a tratării mecano-biologice a deşeurilor municipale şi a deşeurilor similare, de administrare a depozitelor de deşeuri şi/sau instalațiilor de eliminare a deşeurilor municipale şi a deşeurilor similare, precum şi de coordonare, monitorizare şi control al serviciului de salubrizare, de stabilire şi aprobare a indicatorilor de performanță ai serviciului de salubrizare, dupa dezbaterea publica a acestora. Autoritățile deliberative ale sectoarelor municipiului Bucureşti sunt obligate sa respecte strategia locală cu privire la dezvoltarea pe termen mediu şi lung a serviciului de salubrizare, aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucureşti”.   

 

Pasivitatea lui Nicusor Dan, numai buna pentru Robert Negoita

 

De altfel, însuși primarul general Nicusor Dan a avut o serie de ieșiri publice pe aceasta tema, în contextul în care depozitarea deseurilor intra in competenta exclusiva a PMB si a primarului general așa cum prevede Legea nr. 101/2006, dar pâna in prezent nu a făcut nimic în acest sens si nu a luat măsuri care sa pună în aplicare competentă prevăzută de lege. Or, neimplicarea primarului general in aplicarea competentelor prevăzute de lege genereaza o distorsionare a pieței serviciilor de salubritate si creaza nise pentru cei care vor sa incalce legea si sa fraudeze banul public.

După cum am văzut, profitand de pasivitatea lui Nicusor Dan in domeniul depozitării deșeurilor si a respectarii obligatiilor legale care ii revin conform Legii nr. 101/2006, Robert Negoita a considerat oportun sa ignore competentele PMB si sa adopte hotărâri de consiliu ale sectorului 3 privind activități care nu sunt de fapt de competența instituției pe care o conduce. În mai multe articole de presă publicate recent, Robert Negoita a fost acuzat chiar ca ar fi prezentat consilierilor locali ai sectorului 3 o situatie nereala, determinându-i pe aceștia sa adopte o hotarâre de consiliu pentru care nu aveau competenta legala să decidă. In acest sens, pentru a-si pune in practica planul, primarul sectorului 3 a demis conducerea Directiei Generale de Salubritate Sector 3, societate care apartine de Primaria Sectorului 3 (link la ziua news – https://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/robert-negoi-sfideaza-primaria-capitalei-si-adopta-hotarari-scandaloase-prezentand-rapoarte-false-1560461 si sursa zilei – https://www.sursazilei.ro/robert-negoita-il-sfideaza-pe-nicusor-dan-si-adopta-hotarari-de-competenta-primarului-general/).

 

De la Catelu la Ulmeni

 

Pe de alta parte, gestionarea gunoaielor i-a adus sau îi poate aduce grave probleme lui Robert Negoita. Numeroase articole de presa au dezvaluit, spre exemplu, posibile nereguli la investitiile de zeci de milioane de euro in statia de sortare aflata la 100 metri de casele oamenilor din zona Catelu, fiind depusa in acest sens chiar si o plangere penala (link la libertatea – https://www.libertatea.ro/stiri/negoita-groapa-gunoi-catelu-amenda-3015151 si la ziare.com – https://ziare.com/robert-sorin-negoita/primarul-sectorului-3/usr-plangere-penala-impotriva-lui-robert-negoita-in-legatura-cu-statia-de-sortare-din-zona-catelu-1619314). De asemenea, Garda de Mediu a descoperit ca pe un teren care aparține Primariei Sectorului 3, prin Directia Generala de Salubritate Sector 3, erau ingropate cantitati mari de deșeuri menajere. Comisarii care au mers in control au constatat ca locul era acoperit cu pamant, peste care se turna beton (link europa fm – https://www.europafm.ro/garda-de-mediu-in-control-pe-un-teren-al-primariei-sectorului-3-unde-s-ar-fi-ingropat-deseuri-menajere/).

 

Totuși, nu doar Catelu s-a confruntat cu gunoaiele din Sectorul 3. O problema despre care de asemenea presa a scris privește exodul deseurilor produse de cetatenii sectorului 3 la groapa de gunoi ilegala din Ulmeni Calarasi, caz care din informațiile noastre ar fi anchetat deja în două dosare penale aflate pe rolul Parchetului de pe lângă Judecatoria Oltenita, respectiv dosarele nr. 1691/P/2019 si 537/P/2020.

In urma inchiderii activitatii de la groapa de gunoi Ulmeni Calarasi de catre Garda de Mediu, Primăria Sectorului 3 va fi obligata sa retraga gunoaiele depozitate acolo, acțiune care va avea costuri enorme pentru cetățenii sectorului 3 al Bucurestiului. Totodata, dezastrul ecologic produs de gunoaiele bucurestenilor depozitate la groapa de gunoi Ulmeni Calarasi in ultimul an de zile a dus la contaminari masive in rândul populației si la distrugeri ale ecosistemelor din toata zona. 

In acest context, cetatenii din Ulmeni Calarasi au adresat somatii publice Primariei Sectoarelor 2, 3 si 5 ale Municipiului București, Primăriei Orașului Voluntari cât si Primariei Municipiului București, care sunt proprietarii deseurilor depozitate la Ulmeni, sa-si retraga imediat aceste deseuri de pe amplasament deoarece simpla lor prezenta a fecteaza panza freatica cu substanțe toxice care distrug totul în jur pe un perimetru foarte mare.

.hotarare 431 consiliu local 3 (2) hotarare 449 consiliu local 3 (3)

sursa foto:ph-online.ro


Comentariile sunt oprite pentru acest articol